Frederikshavn Kommune har indgået et partnerskab med LIFE Fonden, hvilket betyder, at elever i kommunen får mulighed for at opleve mere praksisfaglig og virkelighedsnær undervisning inden for naturfagene.
Eleverne arbejder blandt andet med temaer som selvkørende biler, slangebidsforgiftning og udvikling af gulerødder med parmesan, når de sammen med deres klassekammerater deltager i LIFE Forløb. Disse forløb er udarbejdet af det landsdækkende undervisningsinitiativ LIFE Fonden og fokuserer på praksisnære oplevelser i naturfagsundervisningen.
Flere skoler i Frederikshavn Kommune har allerede arbejdet med LIFE Forløb med stor tilfredshed. Den nye partnerskabsaftale skal sikre, at kommunens skoler fremover anvender LIFE Forløb mere systematisk og kvalificeret. Det indebærer et tæt samarbejde med skolerne om at styrke både den virkelighedsnære og praksisfaglige tilgang til naturfagene.
Kommunen lægger vægt på, at naturvidenskab er en væsentlig del af elevernes almene dannelse, da det hjælper dem til at reflektere over og forholde sig kritisk til deres omverden. Partnerskabet skal bidrage til at skabe eksperimenterende undervisningsmiljøer, som understøtter både faglig progression, trivsel og samarbejde på tværs af skolerne og fremmer inkluderende fællesskaber.
LIFE Fondens undervisningsforløb understøtter den almindelige undervisning, og det er frivilligt for de enkelte skoler i Frederikshavn Kommune, om de vil benytte sig af de tilbudte forløb.
Med dette partnerskab ønsker LIFE Fonden at samarbejde tæt med kommune, skoler og naturfagsteams for at styrke børns og unges oplevelse af mening og mestring inden for naturvidenskab og teknologi.